Petua Hilangkan Parut Jerawat dengan hirisan lemon

Lemon
Buah
Hasil carian imej untuk lemon
Lemon ialah pokok kecil yang malar hijau berasal dari Asia, dan juga nama untuk sejenis buah limau bujur yang berwarna kuning dan tebal kulitnya serta masam rasanya. Wikipedia
Fakta Pemakanan
Jumlah Setiap 
Calories (kcal) 28
Lipid 0.3 g
Kolesterol 0 mg
Natrium 2 mg
Kalium 138 mg
Karbohidrat 9 g
Serabut diet 2.8 g
Gula 2.5 g
Protein 1.1 g
Vitamin A22 IUVitamin C53 mg
Kalsium26 mgBesi0.6 mg
Vitamin D0 IUVitamin B60.1 mg
Vitamin B120 µgMagnesium8 mg
( sumber dari Google )


Siapa yang tidak pernah gunakan bahan di atas ini?

Especially suri rumah mesti dah terbiasa sangat tengok Lemon ni kat mana-mana ye?
kalau untuk aku sendiri lemon wajib ada dalam list setiap kali aku beli barang dapurt, kuantitinya mesti dalam lingkungan 4-5 biji. ( tahan la sebulan ) 

Untuk pengetahuan, Lemon ni selain aku gunakan untuk penyedap masakan dan minuman, ia juga terbaik untuk hilangkan parut jerawat. Seriuosly korang akan terkejut dengan hasilnya.

Pertama kali aku cuba buat dah nampak perubahan. Sebab tu la sehingg sekaran aku istiqomah untuk teruskan.

Berikut adalah cara-caranya :



Sebiji lemon ( tahan semingu, sebab sekali guna 1/2 inci je  ) Sila simpan dalam peti.

  1. Setiap kali sebelum masuk tidur, hiriskan lebih kurang setengah inci hirisan lemon tu ( kalau lagi nipis lagi jimat ) 
  2. Titiskan beberapa titis madu asli.
  3. Gosokkan ke kulit muka korang. 
  4. Perlu diingatkan kalau muka korang break out teruk dan ada parut basah tahan-tahan la sikit sebab memang pedih amat. tapi hasilnya akan membuatkan korang tersenyum gembira. Insyallah
Tips ini aku dah cuba beberapa bulan yang lalu, Alhamdulillah sesuai dengan kulit muka aku yang jenis dry. Setelah sebulan bebas dari sebarang skin care product. 


P/s: Semoga bermanfaat untuk semua.

Comments

Popular Posts